Μία πρόσφατη είδηση στις 22 Ιουλίου 2025 ήρθε να μας θυμίσει ότι η καθημερινότητα δεν είναι ίδια για όλους. Πόσο μάλλον όταν κάποιοι συμπολίτες μας με κινητικές δυσκολίες καλούνται να ταξιδέψουν με φέρι.
Στη Θάσο – έναν τουριστικό προορισμό πρώτης γραμμής – είδαμε το αδιανόητο: άτομο σε αναπηρικό αμαξίδιο να μένει καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδιού στο γκαράζ, χωρίς δυνατότητα πρόσβασης στα σαλόνια. Η νομοθεσία; Προβλέπει απλώς ένα “καρεκλάκι μεταφοράς”. Καμία μνεία σε κυλιόμενες σκάλες, ασανσέρ, αναβατόρια ή έστω κάτι που να σέβεται στοιχειωδώς τον άνθρωπο.
Και την ίδια ώρα, το Υπουργείο Ναυτιλίας ρίχνει πρόστιμα στο πλήρωμα επειδή... άφησε επιβάτες στο γκαράζ! Δηλαδή, τιμωρεί το πλήρωμα (κατακριτέα μεν η πράξη), αλλά δεν νομοθετεί ουσιαστικά για να αντιμετωπίσει τη ρίζα του προβλήματος.
Γιατί συμβαίνει αυτό;
👉 Γιατί κάποιες εταιρείες (όχι όλες) δεν διαθέτουν ειδικό εξοπλισμό για τη μεταφορά ΑμεΑ.
👉 Γιατί η νομοθεσία αφήνει "παραθυράκια", επιτρέποντας πλοία με δρομολόγια έως 30 ναυτικά μίλια να διαθέτουν απλώς... ένα ελαφρύ, αναδιπλούμενο κάθισμα-φορείο.
👉 Και γιατί, τελικά, ρίχνουμε την ευθύνη στον επιβάτη, ζητώντας του να ειδοποιήσει 48 ώρες πριν ότι χρειάζεται βοήθεια. Λες και η ζωή και οι ανάγκες του είναι απόλυτα προγραμματισμένες.
Και ρωτάμε:
Πόσο ανθρώπινο είναι να ζητάς από κάποιον με κινητική αναπηρία να "προγραμματίσει τη ζωή του" δύο μέρες πριν για να πάρει ένα απλό καράβι; Αν έχει κοινωνική υποχρέωση, αν του συμβεί κάτι έκτακτο, αν θέλει απλώς να ταξιδέψει αυθόρμητα – όπως κάθε άλλος πολίτης – τι πρέπει να κάνει; Να περιμένει το επόμενο “πλάνο ασφαλείας”;
Και το επόμενο βήμα ποιο θα είναι;
📍 Αν κάποιος αρνηθεί να καθίσει στο "καρεκλάκι-φορείο", θα τον αποβιβάζουν με συνοδεία του λιμενικού για να μην φάει πρόστιμο η εταιρεία;
📍 Αν δεν ενημερώσει έγκαιρα, θα μείνει στο λιμάνι;
Ναι, φυσικά:
✅ Η παραμονή στο γκαράζ είναι επικίνδυνη και πρέπει να αποφεύγεται και να ελέγχεται αυστηρά.
✅ Το πλήρωμα έχει ευθύνη για την ασφάλεια ΟΛΩΝ των επιβατών, ακόμα και αυτών που δεν έχουν ενημερώσει.
Αλλά το ερώτημα δεν είναι αν φταίει το πλήρωμα ή ο επιβάτης.
Το ερώτημα είναι:
🛑 Πότε θα αποφασίσει το Υπουργείο να νομοθετήσει για μια πλήρως προσβάσιμη ακτοπλοΐα για όλους;
🛑 Πότε θα υποχρεωθούν οι εταιρείες να εφαρμόσουν σύγχρονα και αξιοπρεπή πρότυπα μεταφοράς ΑμεΑ;
🛑 Και πότε θα σταματήσουμε να αντιμετωπίζουμε τους ανθρώπους με αναπηρία σαν "πρόβλημα";
👉 Τι χρειάζεται ΑΜΕΣΑ:
-Ειδικά πρότυπα προσβασιμότητας για όλα τα πλοία ανεξαρτήτως απόστασης.
-Υποχρεωτικός σύγχρονος εξοπλισμός μεταφοράς ΑμεΑ (όχι “καρεκλάκια”).
-Πραγματική επιτήρηση και έλεγχος από το Λιμενικό για υποδομές και εξυπηρέτηση, όχι μόνο για... παραμονή στο γκαράζ.
-Δημιουργία ταχείας ειδοποίησης ανάγκης υποστήριξης, ακόμη και την ίδια μέρα (τηλέφωνο ή app), με άμεση ανταπόκριση, ακόμα και κατά την έκδοση εισιτηρίου από τον επιβάτη, από το προσωπικό των εταιρειών ή τα πληρώματα που βρίσκονται παρόντα, καθώς και από τον φορέα διαχείρισης των λιμένων (ΟΛΚ και Λιμενικό Ταμείο).
Αν θέλουμε η Θάσος να λέγεται νησί της φιλοξενίας, ας ξεκινήσουμε από το αυτονόητο:
Σεβασμό και αξιοπρέπεια για όλους τους ταξιδιώτες.
✍️ Έχεις άποψη; Διαφωνείς; Έχεις ανάλογη εμπειρία?
Στείλε μήνυμα. Αυτές οι φωνές πρέπει να ακούγονται.